ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ

Ημέρα ατόμων με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες

Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, την παγκόσμια ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) πραγματοποιήθηκαν δράσεις για την ευαισθητοποίηση των μαθητών του σχολείου μας, από την εκπαιδευτικό του τμήματος ένταξης Ζαζάκου Χριστίνα. Επιλέχθηκαν για κάθε τάξη διαφορετικές θεματικές, που περιελάμβαναν ως αφόρμηση ένα ολιγόλεπτο βίντεο για την εισαγωγή των μαθητών στην εκάστοτε θεματική. Στη συνέχεια, οι μαθητές έλαβαν μέρος σε αντίστοιχες βιωματικές ασκήσεις, τις οποίες ακολούθησε ο αναγκαίος αναστοχασμός, η συζήτηση και η αποτύπωση των εμπειριών μέσα από τα μάτια του άλλου. Οι θεματικές διαμορφώθηκαν ως οι εξής:

Α΄ και Β΄ Δημ: Τύφλωση

Γ΄ Δημ: Δυσλεξία

 

Δ΄ Δημ: Κινητική Αναπηρία

Ε΄Δημ: Κώφωση- Χειλεανάγνωση

Στ΄Δημ: Αντιληπτικές Διαταραχές

2024-2025

Στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας ατόμων με αναπηρία πραγματοποιήθηκε μια σειρά ενημερώσεων και δράσεων από την εκπαιδευτικό του Τμήματος Ένταξης Ζαζάκου Χριστίνα και την εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης Μπόλλα Φωτεινή. Ειδικότερα, οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον ορισμό της αναπηρίας και τις κατηγορίες που εμπεριέχει. Κάθε τάξη ήρθε σε επαφή με διαφορετική κατηγορία αναπηρίας με τη χρήση στοχευμένων δραστηριοτήτων και γόνιμου αναστοχασμού . Επίσης παρουσιάστηκαν τα δικαιώματα και οι δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία μέσω οπτικοακουστικού υλικού αλλά και βιωματικών παιχνιδιών για την ευαισθητοποίηση τους. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με χαρά και ενθουσιασμό. Σεβασμός, αλληλεγγύη και αγάπη έννοιες απαραίτητες!

Υποδειγματικές διδασκαλίες

Στο πλαίσιο του ρόλου της ως συντονίστριας εκπαιδευτικών θεμάτων, η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης κ. Ζαζάκου Χριστίνα υλοποίησε δύο δίωρες υποδειγματικές διδασκαλίες στις 7/4 και στις 8/4, με στόχο την ανάδειξη της δημιουργικής και κριτικής σκέψης στην καθημερινή σχολική πράξη.

Κατά τη διάρκεια των παρεμβάσεων, παρουσιάστηκε στους μαθητές η στρατηγική των 7 Καπέλων της Σκέψης, εμπνευσμένη από τη θεωρία του Edward de Bono, προσαρμοσμένη σε σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες.

Η πρώτη διδασκαλία βασίστηκε σε λογοτεχνικό κείμενο, όπου οι μαθητές εξερεύνησαν πολύπλευρα συναισθήματα, απόψεις και συμπεριφορές των χαρακτήρων.

Η δεύτερη αφορούσε ένα μικροσενάριο σχολικής σύγκρουσης μεταξύ συμμαθητών στο διάλειμμα, μέσα από το οποίο ενισχύθηκε η ενσυναίσθηση και η ικανότητα επίλυσης διαφορών με δημιουργικό και ειρηνικό τρόπο.

Οι δράσεις εντάσσονται στην ευρύτερη προσπάθεια του σχολείου μας να καλλιεργήσει δεξιότητες ζωής, κοινωνική συνείδηση και θετικό κλίμα στις τάξεις.

2025-2026

Ανάπτυξη Αφηγηματικών Δεξιοτήτων με τη Μέθοδο Story Grammar

Στο σχολείο μας εφαρμόστηκε φέτος ένα καινοτόμο παιδαγωγικό πρόγραμμα αξιοποιώντας τη μέθοδο Ιστορία της Γραμματικής (Story Grammar), με στόχο τη συστηματική ανάπτυξη των αφηγηματικών και γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών. Η Ζαζάκου Χριστίνα, εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης, στο πλαίσιο των καθηκόντων της ως συντονίστρια και μέντορας για το σχολικό έτος 2025–2026, οργάνωσε και υλοποίησε δύο δίωρες υποδειγματικές διδασκαλίες στη Β΄ Δημοτικού με τη συνεργασία της εκπαιδευτικού Παναγιωτίδου Βασιλικής, παρουσιάζοντας πρακτικές που ενισχύουν την κατανόηση της δομής μιας ιστορίας, την παραγωγή προφορικού λόγου και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών μέσω δημιουργικών και βιωματικών δραστηριοτήτων.

Το πρόγραμμα χαρακτηρίζεται ως καινοτόμο για το σχολείο μας, καθώς συνδυάζει δομημένες γλωσσικές τεχνικές με παιγνιώδη στοιχεία αφήγησης, προσφέροντας στους μαθητές ένα σαφές και υποστηρικτικό πλαίσιο μάθησης που καλλιεργεί την αυτοέκφραση, τη φαντασία και την κριτική σκέψη.

Στο πλαίσιο της διάχυσης καλών πρακτικών και του θεσμού του μέντορα, η εφαρμογή της μεθόδου επεκτάθηκε στη Δ΄ Δημοτικού, σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό Καραγιώργου Στέλλα και με την πραγματοποίηση διδασκαλιών από τον εκπαιδευτικό Μπλούκο Μανώλη με την καθοδήγηση της συντονίστριας.

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί των τάξεων αυτών υποστηρίχθηκαν με υλικό και καθοδήγηση, ώστε να προσαρμόσουν αποτελεσματικά τις τεχνικές του προγράμματος στις ανάγκες των μαθητών.

Με αυτόν τον τρόπο, το σχολείο μας συνεχίζει να επενδύει στη βελτίωση της διδακτικής πρακτικής και στην παροχή ποιοτικής, σύγχρονης και δημιουργικής εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές.

Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία – Δράσεις στο Σχολείο μας

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, στο σχολείο μας υλοποιήθηκαν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, προσαρμοσμένες ανά ηλικιακή ομάδα.

Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις

Οι μαθητές παρακολούθησαν αρχικά μια σύντομη παρουσίαση, μέσα από την οποία γνώρισαν τι σημαίνει ο όρος ΑμεΑ και ποια είναι τα βασικά είδη αναπηρίας.

Στη συνέχεια ακολούθησαν βιωματικές δραστηριότητες σε σταθμούς, όπου τα παιδιά έζησαν για λίγο τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει ένα άτομο με κινητική, αισθητηριακή ή άλλη αναπηρία. Οι μαθητές κατέγραψαν τις εμπειρίες τους σε φύλλο παρατήρησης και στο τέλος έγινε συζήτηση σχετικά με τη διαφορετικότητα, τα δικαιώματα όλων και τη σημασία του σεβασμού.

Οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών Ζιούδα Παναγιώτα,  Παντελίδου Σοφίας, Γεωργιάδου Αναστασίας και του Ε.Β.Π. Θεοδώρου Ειρήνη υπό την οργάνωση της εκπαιδευτικού του Τμήματος Ένταξης Ζαζάκου Χριστίνας και της εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης Σεβαστιάδου Ελένη.

Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις

Οι μεγαλύτερες τάξεις συμμετείχαν σε δράσεις ενημέρωσης και διάλογου με τη σχολική κοινωνική λειτουργό Ελπασίδου Σοφρωνίας και την ψυχολόγο του σχολείου Ρωμανίδου Αφροδίτης. Με αφορμή σχετικό βίντεο τα παιδιά προβληματίστηκαν, έγινε συζήτηση και ανταλλαγή σκέψεων για την αναπηρία, την ισότητα και τη συμπερίληψη στη σχολική κοινότητα και στην κοινωνία.

Με τέτοιες δράσεις, το σχολείο μας καλλιεργεί τον σεβασμό, την ενσυναίσθηση και τη συμπεριληπτική κουλτούρα, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου κάθε παιδί έχει τον χώρο να νιώσει αποδεκτό και ισότιμο.